Гірничо-металургійна монополія Ріната Ахметова “Метінвест” проводить переговори з Міністерством економіки України та Офісом президента щодо нормалізації законодавства та нормативних актів з метою полегшення фіскального навантаження на працюючі підприємства у воєнний час та підвищення завантаження виробничих потужностей.
Як повідомив генеральний директор компанії Юрій Риженков в інтерв’ю в рамках спецпроекту Forbes Ukraine “Країна героїв”, поточний рік стає найгіршим за весь час існування компанії.
“Але початок року був нормальним – у січні-лютому ситуація на ринках була досить привабливою для металургії. Але зараз у нас велика проблема насамперед із втратою підприємств, втратою людей. Друге — втрата логістичних ланцюжків, які вже були побудовані. Тобто, складнощі зараз серйозні”, — констатував топ-менеджер.
За його словами, меткомбінат “Запоріжсталь” зараз працює на 45-50% потужностей, “Каметсталь” у жовтні працює на 30% потужності, але може збільшити завантаження до 60-70% за позитивної кон’юнктури на ринку.
“Також якщо зможемо всередині держави знайти регуляторні рішення, які дозволять цьому підприємству підвищити завантаження потужностей. Так, наприклад, зараз є закон 5600 про підвищення ренти. Зараз, наприклад, рента береться з китайської ціни, коли ми навіть не можемо довезти до порту нашу руду. І ми не можемо не те щоб до Китаю відправити, а не можемо навіть усім європейським споживачам її довезти. Тому на період воєнного часу це рішення незрозуміле. І тому зараз ми в діалозі та з Міністерством економіки, з Офісом президента — треба як мінімум на період війни, воєнний час це відкласти”, — сказав гендиректор.
І додав, що необхідно ухвалити також інші рішення: “ми досить серйозно пройшлися всім складовим нашої продукції і дивимося, як можна зробити так, щоб ми проходили за собівартістю на ключові наші ринки”. Торкаючись гірничорудних підприємств групи, Риженков констатував, що вони в даний час в середньому завантажені на 30%, два з них не працюють з видобутку руди – ІнГЗК та ПГЗК (у “Метінвесту” у ПГЗК частка 46%) – вони тільки відвантажують руду зі складів . Два інших ГЗК — ЦГЗК та ПівнГЗК — працюють із випуску котунів практично на 100%.
Крім того, у групі є вугільна компанія – “Метінвест Покровськвугілля” (шахтоуправління “Покровське”) – яка працює на 75-80% потужності, але могла б на 100%, проте через близькість до лінії фронту (30-40 км) брак персоналу, але у компанії займаються вирішенням цієї проблеми. Європейські активи компанії в травні призупиняли виробництво через відсутність слябів, які раніше поставлялися з “Азовсталі”, і потрібен час на розбудову ланцюжків постачання. Нині вони всі працюють на 75-100% потужностей.
Крім того, американська шахта “Метінвесту” працює як автономний підрозділ на ринок, залишаючись у складі групи. Гендиректор пояснив, що компанія не змінювала своєї стратегії на модернізацію.
“Нічого не змінилося, війна – це просто відстрочка. Хоча є й певні втрати через війну, які ми ніколи заповнимо. Але з точки зору глобальної стратегії в ГМК — вона не змінюється, нам потрібно йти до випуску якісніших товарів, з більшою доданою вартістю”, — підкреслив СЕО.
Він навів приклад ГЗК, де з точки технологічного переоснащення стратегія не змінилася: “ми зменшили масштаби, ми розгорнули деякі речі в менш інтенсивному напрямку, але сама стратегія не змінилася”.
“Ми маємо кілька стратегічних сценаріїв, які передбачають відновлення синергії з Україною європейських компаній, є сценарій з будівництва нових підприємств, які зможуть зміцнити потенціал наших українських підприємств. Нещодавно ми обговорювали можливість будівництва заводу у Болгарії, в Італії. Це не просто, щоб інвестувати в Болгарію чи Італію, це для того, щоб забезпечити нашим ГЗК нормальний ринок збуту високоякісної продукції, яку ми тут вироблятимемо. Тому це все пов’язані речі”, – пояснив Риженков.
“І звичайно є плани що робити із “Запоріжсталлю”, із “Каметсталлю”, з ГЗК — це залежить від розблокування логістичних маршрутів. (…) Другий фокус — коли ми збудували нові логістичні ланцюжки, ми зрозуміли, що вони не можуть забезпечити ту ефективність, яку мали отримати. І у нас з’явилися плани щодо розширення вузьких місць на логістичних напрямках. І з’явився конкретний план і ним пішли. Ми зробили план наприкінці квітня, а у травні був перший крок. І працюємо з “Укрзалізницею”, і з польською, і румунською залізницею. Там скрізь є вузькі місця, які можна розширювати”, – наголосив керівник компанії.
Водночас він наголосив, що зараз великі інвестпроекти не можна реалізовувати в Україні, оскільки інвестиції у країну, що воює, не вкладає.
“Тому має бути переконлива перемога, щоби пішли інвестиції”, – резюмував топ-менеджер.