Без сумніву, цей рік став випробуванням для всіх нас та вніс свої корективи у всі сфери життя Кам’янського. Після початку повномасштабного вторгнення ворога в Україну багатьом довелося змінити свій звичний спосіб життя, підлаштовуючись під реалії сьогодення, та незважаючи ні на що працювати, навчатися, жити. Важким цей рік став і для освітньої сфери нашого міста, і все ж таки для школярів вдалося налагодити освітній процес та успішно його проводити. Про те, з якими труднощами зіткнулися освітяни Кам’янського, як вплинула війна на успішність учнів у засвоєнні знань та чим ще довелося займатися вчителям окрім навчання нам розповіла директор департаменту з гуманітарних питань Кам’янської міської ради Наталя Рева.
– Розкажіть, як вдалося відновити навчання у школах нашого міста та як вчителі підлаштувалися до труднощів військового часу.
– Звичайно, цей навчальний рік розпочався для всіх не просто. Всі освітяни стали перед вибором і як забезпечити безпеку дітям, і як зберегти надання освітніх послуг, для того щоб діти не залишилися неосвіченими і навчальна програма виконувалася в повному обсязі. Тому спільно із міським головою Андрієм Білоусовим та міською радою було прийнято рішення про організацію освітнього процесу у змішаному форматі або в офлайн форматі, коли діти виходять на навчання у школу. Для забезпечення належних умов навчання були виділені кошти для облаштування укриттів в освітніх закладах. Тому у школах та садках були зроблені укриття залежно від наявності приміщень, які повинні були відповідати вимогам ДСНС. І на сьогодні більшість закладів загальної середньої освіти у Кам’янському проводять навчання у змішаному або офлайн форматі. Лише дві школи міста повністю залишилися працювати в дистанційному режимі.
На сьогодні найбільша кількість закладів, які забезпечують у повному обсязі офлайн навчання, це школи лівобережжя. Там є великі підвали, розраховані на 250-400 місць, щоб розмістити дітей та вчителів в укритті. У школах центральної частини міста та Черемушок є невеликі укриття, але вони також використовуються у повному обсязі.
– Чи багато вчителів та учнів виїхало за кордон під час евакуації? Чи поповнився педагогічний колектив Кам’янського викладачами-переселенцями?
– На даний момент близько двох тисяч дітей з нашого міста знаходяться за межами України. Вони не покинули наші школи та навчаються або на сімейному навчанні, або в дистанційному форматі. Щодо вчителів, то більшість із них повернулася до навчальних закладів міста. Лише 13 викладачів залишаються за кордоном, проте продовжують викладати та працюють із нашими учнями дистанційно. Учителів, які б зовсім звільнилися та покинули місто наразі немає.
До освітнього процесу приєдналися і вчителі-переселенці. І в цьому є значні плюси для нас, тому що нові вчителі з Донецької та Луганської областей внесли свої унікальні особливості в освітній процес Кам’янського і вони охоче діляться своїм досвідом та напрацюваннями. На сьогодні у школах міста працює 117 вчителів із інших міст.
– Розкажіть, які освітні здобутки вдалося вибороти школярам та вчителям нашого міста у цьому непростому році.
– Одним із останніх успіхів наших викладачів слід відзначити перемогу у двох міжнародних виставках – «Сучасні заклади освіти» та «Інноватика в сучасній освіті», які пройшли наприкінці листопада. У цих виставках п’ять закладів освіти нашого міста здобули золоті медалі. Це Технічний ліцей ім. Лигуна, початкова школа «Волошка», Ліцей № 15, школи № 23 та 25. Хоча цьогоріч учасники мали змогу представляти свої здобутки лише в онлайн форматі, проте педагогічні колективи цих закладів отримали визнання та перемогу.
Також багато вчителів Кам’янського отримали перемогу в обласному фестивалі педагогічних інновацій «EDU_FЕST DNIPRO-2022». Ми маємо досить гарні результати на рівні області, де педагогічні працівники ділилися власними напрацюваннями, презентували свою роботу.
Якщо говорити про дитячі здобутки, то на сьогодні у школах Кам’янського проведено другий тур предметних олімпіад, зараз вже відібрані команди, які готуються до участі в обласних олімпіадах. А це ще раз підтверджує, що обдаровані діти залишилися у нашому місті. Багато учнів-випускників 2021-2022 навчального року отримали за підсумками навчання золоті медалі: золотих – 18, срібних – 10.
Проте, найвагоміші учнівські здобутки цього навчального року ми побачимо вже у наступному семестрі, адже попереду на учнів чекають захисти наукових робіт Малої академії наук, надійдуть результати предметних олімпіад третього етапу та відбудеться участь у четвертому етапі.
Також хочу зазначити, що педагогічний колектив ліцею № 44, який працює під егідою «школа здоров’я», є переможцем конкурсу «Рухайся заради миру». У цьому конкурсі брали участь понад дві тисячі шкіл зі всієї України, тому перемога нашої школи є досить вагомою. Танцювальний колектив «Слов’яночка» ліцею № 3 здобув перемогу на міжнародному фестивалі та отримав диплом лауреата першого ступеня. Ця перемога також є показником успішної роботи педагогічного колективу.
Такі успіхи наших учнів та викладачів ще раз доводять, що освіта Кам’янського розвивається та не стоїть на місці навіть в умовах воєнного часу. На рівні області освіта Кам’янського займає лідируючі позиції. Коли в листопаді із візитом до нас приїздив міністр освіти Сергій Шкарлет, він відзначив високий рівень освіти у Кам’янському. У нашому місті єдиному в області в умовах воєнного стану працюють дошкільні заклади освіти. Також міністр був задоволений рівнем матеріально-технічного забезпечення наших садочків і укриттів, оцінив високу підготовку до навчального року і відзначив велику роль місцевої влади в облаштуванні укриттів та приділенню уваги безпеці учнів.
– З початком війни багато людей приєдналися до волонтерського «фронту», освітяни Кам’янського не стали винятком. Розкажіть про ваш волонтерський досвід.
– З перших днів війни, коли освітній процес перейшов у дистанційний формат, вчителі активно долучилися до допомоги фронту. Освітяни об’єдналися в єдиний волонтерський центр і почали плести маскувальні сітки, шити розгрузки. Пізніше почали збирати «продовольчі кошики», спочатку тільки силами працівників школи, а потім до цього залучили учнів та їх батьків.
На сьогодні на освітянському рахунку 12 придбаних автомобілів для Збройних сил України. І от буквально минулого тижня ми передали військовим три автомобілі, які поїхали на бахмутський напрямок.
Також ми активно допомагали нашим педагогічним працівникам, які були мобілізовані до лав Збройних сил у перші дні війни, купували берці, взуття, білизну, шкарпетки. І зараз продовжуємо передавати хлопцям на передову речи першої необхідності, засоби гігієни та, звісно, смаколики. Ми купували рації, генератори, тепловізори. Зараз продовжуємо плести маскувальні сітки, виготовляємо окопні свічки, робимо соління, печемо випічку та смаколики. А також спільними зусиллями педагогічних, батьківських та учнівських колективів збираємо «продовольчі кошики» та передаємо їх на передову.
На сьогодні цей волонтерський центр знаходиться на базі департаменту з гуманітарних питань. та всі військові і волонтери добре знають, що саме тут знайдуть можливість допомогти кожному.
– Як у цьому році з фінансуванням освітньої сфери. Чи отримали вчителі всі належні їм виплати?
– Так, у травні цього року обсяги освітньої субвенції були зменшені на 10 %, і відповідно ми переживали, що не буде змоги здійснити виплати 57 ст. Проте за рахунок фонду економії та залишків освітньої субвенції до Дня працівника освіти, педагоги отримали матеріальну допомогу. Зарплату наразі всі вчителі отримують вчасно й у повному обсязі.
– У цьому році вчителі шкіл Кам’янського отримали хромбуки. Розкажіть, що це за техніка та як вона допоможе в освітньому процесі.
– Кам’янське отримало хромбуки для вчителів. Це пристрої, які працюють на базі операційної системи Google Chrome.
Сучасні гаджети орієнтовані на роботу онлайн. Це такі невеликі компактні ноутбуки, які мають досить широкий спектр можливостей, на них дуже зручно перевіряти учнівські роботи, користуватися під час дистанційних занять. Така техніка була розподілена абсолютно у всі школи міста, кожна отримала по 9 хромбуків. І зараз ми вже формуємо замовлення на наступну партію цих «помічників». Вони допоможуть налагодити та спростити освітній процес в умовах війни. Цифрові девайси передали у межах проєкту «Ноутбук кожному вчителю», завдяки домовленостям Міністерства освіти та науки України з компанією «Google» та ЮНЕСКО.
– Майже всі школи міста перейшли у статус ліцеїв і гімназій. Що для них змінив цей статус?
– Відповідно до нового «Закону про освіту» необхідно було впорядкувати мережу навчальних закладів і в Кам’янському на сьогодні вже цей перехід завершено. Тобто всі наші школи вже отримали статут гімназій та ліцеїв. Наприкінці року було змінено статус технічного ліцею ім. Анатолія Лигуна, і за рішенням проведеного аудиту він перейшов у статус наукового ліцею.
У місті є школи, які отримали статус тимчасового ліцею, які до 2027 року поступово перейдуть у гімназії. Згодом у місті залишиться чотири ліцеї та один науковий ліцей (зараз технічний ліцей), деякі школи матимуть у складі ліцею гімназію, тобто тут навчатимуться учні з 5 по 12 клас. Всі інші заклади перейдуть в статус гімназій.
– В цьому році учні вперше здавали мультипредметний тест. Як наші випускники показали свої знання та чи повториться такий формат оцінювання у наступному році?
– У Міністерстві освіти і науки України розглядали два варіанти вступної кампанії: за результатами традиційного зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) або оновленого варіанта національного мультипредметного тесту (НМТ). З міркувань безпеки та через складності логістики проведення зовнішнього незалежного оцінювання у традиційному форматі не є можливим. Тому Міністерство освіти і науки України як альтернативу розглядає проведення у 2023 році удосконаленого національного мультипредметного тесту.
В цьому році мультипредметний тест показав, що така форма оцінювання є прийнятною, і наші школярі показали досить гарні результати. Випускники Кам’янського отримали максимальні 200 балів з окремих предметів тесту. А також маємо сім учнів, які отримали 200 балів з усіх предметів. Тому, незважаючи на дистанційне навчання наші учні показали досить непогані результати.
– Чи є у вас якийсь план дій на випадок блекауту. Як тоді навчатимуться школярі Кам’янського?
– Зараз ми уже пережили два блекнути і вдалося не переривати навчальний процес. Звісно, в таких умовах дистанційне навчання неможливе і тоді перевага є у навчанні безпосередньо в класі. І якщо впродовж тривалого часу просто не буде світла, але для учнів не буде загрози ракетних атак, ми зможемо продовжити навчання, максимально використовуючи світловий день.
Навіть батьки вже змінюють свою думку, і кількість дітей, які навчаються офлайн, щотижня збільшується. Якщо ви пам’ятаєте, перед першим вересня ми проводили опитування серед батьків, яку форму навчання вони оберуть для власних дітей. Тоді багато батьків виявили бажання, щоб діти залишилися вдома. На той час співвідношення офлайн/онлайн було 30 на 70 %. Зараз ця картина кардинально змінилася, і у нас багато дітей навчаються саме в школах, діти виходять на навчальний процес цілими класами.
– Поділіться, з якими планами та надіями ви зустрічаєте новий 2023 рік.
– Сподіваюся, що у наступному році нам вдаватиметься і надалі стабільно продовжувати освітній процес. Впевнена, після зимових канікул ми розпочнемо його вчасно, з 9 січня, адже теплом школи та садочки забезпечені, а укриття обладнані усім необхідним. Навчальні заклади продовжать працювати в офлайн режимі, по можливості використовувати всі наявні ресурси. Активно готуємося до обласних олімпіад та конкурсу захисту робіт МАН. Я сподіваюся, що в цьому навчальному році ми зможемо нагородити наших талановитих та обдарованих дітей, тому що в минулому році цей захід був скасований у зв’язку із початком війни. А для учнів нагородження та визнання їхніх успіхів дуже важливе.
На базі школи № 5 плануємо опрацювати пілотний проєкт із запровадження нової електронної платформи для дистанційного навчання і електронного обліку дітей. Зараз документи декількох шкіл Кам’янського знаходяться у Мінрегіоні для того, щоб найближчим часом провести там термомодернізацію, відремонтувати дахи та втілити проекти по зміцненню матеріально-технічної бази.
Звісно, в таких умовах складно щось планувати, але життя продовжується, тому ми будемо поступово виконувати всі намічені завдання, реалізовувати всі плани і рухати освіту Кам’янського тільки вперед.