В Україні можуть заборонити бронювати ліки в аптеках онлайн, на відповідних маркетплейсах і прайсагрегаторах.
Про такі ризики застерігають пацієнтські організації, повідомляє 24 канал. Тож купувати ліки стане складніше і вони можуть зрости в ціні.
Всеукраїнська Рада захисту прав і безпеки пацієнтів дійшла такого висновку після аналізу проєкту постанови “Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)”.
“Зараз 30% покупок в аптеках здійснюються через маркетплейси, аптеки заохочують бронювання онлайн саме знижками, середній розмір яких – 15%. Маркетплейси apteki.ua, tabletki.ua, doc.ua, compendium, mypharmacy.com.ua, zdorovi.ua, medbrowse.com.ua, likie.ua тощо) не продають ліки, а лише бронюють – споживач приходить до обраної аптеки, там оплачує та отримує товар. Але основна їхня цінність – це пошук найближчої аптеки з потрібними ліками за прийнятною ціною. Тому для громадян втрата майданчиків, на яких можна порівняти ціни та перевірити наявність потрібних лікарських засобів, є відкатом у минуле, а не позитивними змінами, як зазначено в пояснювальній записці до постанови”, – йдеться в заяві пацієнтської організації.
Такі зміни суттєво ускладнять пошук ліків для самих пацієнтів або їхніх рідних.
“Такі зміни позбавлять аптеки і споживачів можливості користуватися прайсагрегаторами та маркетплейсами. І що тоді? Загально – ми повертаємося на 10 років назад. Персонально для кожного – складнощі та затрати в часі. Бо ніби в аптек є свої сайти і там можна ліки знайти, але ви уявіть, як ви годинами порівнюєте ціни, звіряєте адреси і потім півдня бігаєте містом і шукаєте, де ті ліки є за ціною, яка влаштовує. А якщо вам потрібен якийсь специфічний лікарський засіб, то множте час і зусилля на кілька разів”, – зазначає президент Всеукраїнської Ради захисту прав і безпеки пацієнтів Віктор Сердюк.
Крім того, на думку фахівців, блокування аптечних маркетплейсів і прайсагрегаторів призведе до відсутності конкуренції, монополізації ринку великими мережами і, як наслідок, зростання ціни для споживача.